З метою забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності, сприяння запровадженню ефективних правил конкуренції, забезпечення сприятливих умов підприємницької діяльності у 2011 році Запорізьким обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України вжито конкретних заходів, які дозволили забезпечити умови добросовісної конкуренції, обмежити неправомірне використання ринкової влади, захистити права суб’єктів господарювання та споживачів на 46 регіональних товарних ринках.
Протягом 2011 року для забезпечення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції територіальним відділенням перевірено 47 суб’єктів господарювання, органів влади, самоврядування та управління. За результатами перевірок розпочато 18 справ. Здійснено 50 заходів з висвітлення діяльності відділення та пропаганди правових знань. Відділенням розглянуто 139 заяв суб’єктів господарювання, підприємців та громадян, за результатами їх розгляду розпочато 12 справ.
У 2011 році відділенням виявлено та припинено 13 порушень у вигляді антиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання, 38 порушень законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживань монопольним становищем, 15 порушень у вигляді антиконкурентних дій органів влади, місцевого самоврядування та органів адміністративно-господарського управління та контролю, 12 - у вигляді неподання інформації на запит голови територіального відділення та створення перешкод у проведенні перевірок, 14 - у вигляді недобросовісної конкуренції. Всього з початку 2011 року відділенням припинено 92 порушення законодавства про захист економічної конкуренції та 13 дій, що мали ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Накладено штрафів на загальну суму - 927,900 тис. грн., сплачено штрафів та пені за прострочення сплати штрафу – 661,245 тис. грн. Економічний ефект припинення порушень для юридичних та фізичних осіб склав 861,880 тис. грн.
На підставі аналізу стану конкуренції та монополізації товарних ринків в регіоні, проблем реалізації конкурентної політики, у відповідності з пріоритетними напрямками діяльності органів Антимонопольного комітету України на 2011 рік територіальне відділення у 2011 році зосередило свою увагу на:
- забезпеченні контролю за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції, захисті прав та інтересів підприємців і споживачів від його порушень передусім на соціально важливих ринках:
паливних ресурсів;
зерна, борошна, хліба та хлібобулочних виробів, цукру, молока та молочних продуктів, яєць курячих, круп;
платних обов’язкових медичних послуг та лікарських засобів;
послуг державної реєстрації прав на нерухоме майно.
- виявленні та припиненні порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, насамперед у вигляді поширення інформації, що вводить в оману; відпрацюванні чесних правил у підприємницькій діяльності;
- виявленні антиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання під час проведення конкурсних процедур закупівель;
- підвищенні ефективності контролю за концентрацією та узгодженими діями суб’єктів господарювання.
Особлива увага у 2011 році приділялася захисту добросовісної конкуренції, прав і законних інтересів підприємців і споживачів від негативних проявів монополізму на ринках паливно-енергетичного комплексу, агропромислового комплексу, в тому числі продуктів харчування, права доступу до інфраструктури для забезпечення надання телекомунікаційних послуг, будівельних матеріалів, комплексних послуг промислового залізничного транспорту, послуг бюро технічної інвентаризації, технічного обслуговування автомобілів в період гарантійного строку їх експлуатації, житлово-комунальних послуг, ритуальних послуг, надання місць для торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами, виявлення та припинення антиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання, що стосуються спотворення результатів торгів (тендерів).
Відділенням запроваджено постійний моніторинг ситуації на товарних ринках, які мають суттєвий вплив на соціально-економічну ситуацію в області, зокрема, на ринках хліба та хлібобулочних виробів, м’ясо-молочної продукції, ринках нафтопродуктів, ринку скрапленого газу для заправки автомобілів.
Внаслідок припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції комунальними підприємствами ВРЕЖО № 1, 2, 6, 7, 9, 11 та КП „Ремонтно-експлуатаційне підприємство по обслуговуванню гуртожитків” для кожного споживача встановлені однакові економічно обґрунтовані ціни на послугу з надання права доступу до інфраструктури (житлові будинки) для забезпечення надання телекомунікаційних послуг. Економічний ефект припинення порушень склав 674,449 тис. грн.
В результаті припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції на ринку централізованого водопостачання виконкомом Пришибської селищної ради затверджено, а комунальним підприємством «Пришибське виробниче управління житлово-комунального господарства» застосовано для мешканців с. Пришиб знижені, порівняно з попередніми, тарифи на послугу з централізованого водопостачання. Економічний ефект від припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції склав 22,620 тис. грн.
Внаслідок припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції КП „Мелітопольжитлосервіс”, яке протягом 2008-2011 років здійснювало діяльність з надання та утримання торговельних місць на п’яти ринках змішаного типу у м. Мелітополі, вартість послуги з утримання торговельного місця в належному стані приведена до економічно обґрунтованого рівня. На вимогу територіального відділення комунальне підприємство припинило стягувати зі споживачів плату за послугу бронювання торгівельного місця при укладанні (подовженні) ними договорів на надання торговельних місць для здійснення торговельної діяльності, чим зменшено витрати підприємця на 100 грн. на рік. Економічний ефект від припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції за період серпень-грудень 2011 року склав 76 тисяч гривень.
Внаслідок припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку одного з найбільших в м. Запоріжжі операторів - ТОВ «КІТС», що діє на ринку програмної послуги, яка надається з використанням багатоканальної кабельної мережі, досягнуто стабілізації цін на ринку програмної послуги в м. Запоріжжі (з березня по вересень 2011 року тарифи на послуги порушником не підвищувались).
Крім того, відділенням було припинено порушення законодавства про захист економічної конкуренції з боку ВАТ «Укрнафта» та ТОВ «ТД «Запоріжнафтопродукт» у вигляді вчинення схожих дій, які полягали у одночасному (синхронному) зниженні до однакового рівня без обґрунтованих на те підстав роздрібних цін на бензини та дизельне пальне і могли призвести до обмеження конкуренції на ринках роздрібної реалізації низькооктанових бензинів, високооктанових бензинів, дизельного пального в територіальних межах міста Бердянська, при цьому аналіз ситуації на ринку товару спростовує наявність об’єктивних причин для вчинення таких дій. Внаслідок припинення цих порушень було захищено конкуренцію на вищевказаних ринках, що дозволило встановити баланс між попитом та пропозицією за рахунок формування операторами ринку справедливої ціни на пальне.
Внаслідок заходів, вжитих територіальним відділенням, ТОВ „Хортиця-Ліфт” встановило економічно обґрунтовану вартість послуг з повного технічного обслуговування ліфтів, в результаті чого споживачі будуть оплачувати за вказані послуги на 9 відсотків менше. Економічний ефект від припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції склав 6 147, 24 грн.
У 2011 році відділенням виявлено та припинено 9 порушень законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді надання органами місцевого самоврядування, органами місцевої влади окремим суб’єктам господарювання переваг, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів, що могло призвести до обмеження конкуренції на регіональних товарних ринках, або створення несприятливих чи дискримінаційних умов діяльності порівняно з конкурентами.
Значну увагу відділення приділяло виявленню та припиненню порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, насамперед у вигляді поширення суб’єктами господарювання інформації, що вводить в оману. Така поведінка підприємств є недобросовісною та нечесною як у відношенні до його конкурентів, та і до споживачів товару, що реалізовується підприємством. З початку року припинено 20 таких порушень та дій, що мали їх ознаки.
Одним із пріоритетних напрямків діяльності відділення є виявлення антиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання під час проведення конкурсних процедур закупівель. Метою проведення тендерних процедур є створення конкурентного середовища у сфері державних закупівель, а також запобігання проявам корупції у цій сфері, забезпечення прозорості процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та досягнення оптимального і раціонального їх використання. Змагальність учасників процедур закупівель передбачає самостійну підготовку тендерних пропозицій на торги. Водночас, коли вони домовляються між собою щодо погодження своїх тендерних пропозицій (як умов розрахунку, так і цін), то конкуренція між ними замінюється на координацію. Протягом 2011 року відділення припинило 10 таких порушень.
Ефективне функціонування товарних ринків значною мірою залежить від точності їх регулювання відповідними органами місцевого самоврядування. Тому дуже важливо, щоб ці органи при прийнятті управлінських рішень не тільки дотримувалися вимог законодавства, але й забезпечували розвиток ринкових відносин, створення рівних умов підприємницької діяльності, сприяли максимальному задоволенню потреб споживачів. Однак, як свідчить практика, органи місцевого самоврядування нерідко, керуючись лише необхідністю вирішення поточних питань, приймають рішення, які не повною мірою враховують перспективи розвитку конкуренції. Наслідками таких підходів є дії, що призводять до негативного впливу на конкуренцію, і можуть бути порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
До територіального відділення в 2011 році на опрацювання надійшли 42 проекти рішень органів місцевого самоврядування, що могли вплинути на конкуренцію, до двох з них надані зауваження, у погодженні трьох відмовлено.
Крім того, відділенням виявлено 12 рішень органів місцевого самоврядування та органів місцевої влади, окремі положення яких містять ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, та вжито відповідних заходів для усунення ознак порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Внаслідок заходів, вжитих територіальним відділенням, знято адміністративні бар’єри, які призводили до спотворення конкуренції на ринках роздрібної торгівлі та комерційних послуг в м. Приморську. Як наслідок, усім суб’єктам господарювання (незалежно від місця їх реєстрації) створені рівні умови діяльності та можливість конкурувати між собою на відповідних товарних ринках.
Крім того, зняті адміністративні бар’єри, що обмежували вступ суб’єктів господарської діяльності на ринок послуг з перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування у м. Приморську.