Кіровоградським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (далі – Відділення) розглянуто заяву фізичної особи-підприємця Хмеленко Миколи Миколайовича (м. Кропивницький) щодо ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції в діях Великосеверинівської сільської об’єднаної територіальної громади при визначенні виконавця з надання послуг з перевезення пасажирів на автобусному маршруті, що проходить у межах Великосеверинівської сільської об’єднаної територіальної громади, та приватного підприємства «Олікс» (м. Кропивницький) (далі – ПП «Олікс»), що здійснює перевезення пасажирів в межах Великосеверинівської сільської об’єднаної територіальної громади.
В ході розгляду заяви було встановлено, що Великосеверинівською сільською радою Кропивницького району Кіровоградської області (с. Велика Северинка, Кропивницький район, Кіровоградська область) (далі – Великосеверинівська сільська рада) у 2018 році провела конкурс з перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування «Оситняжка – Підгайці», що не виходить за межі Великосеверинівської сільської об’єднаної територіальної громади, переможцем якого визначено ПП «Олікс».
При цьому, ПП «Олікс» відмовився від укладання договору. Так як більше кандидатур для участі у конкурсі не було, постійний договір не підписувався.
Проте, між Великосеверинівською сільською радою та ПП «Олікс» було укладено договір від 09.01.2019 № 1 «Про організацію здійснення перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування та призначення тимчасового автомобільного перевізника» (далі – Договір № 1), термін дії якого з 09.01.2019 до 31.12.2019.
При цьому, відповідно до пункту 53 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» у разі коли перевізник-претендент, який став переможцем конкурсу, не звернувся за отриманням дозволу (укладенням договору) і не відмовився від перевезень, організатор перевезень протягом 20 робочих днів з дня опублікування свого рішення надсилає такому перевізникові попередження. Якщо протягом десяти робочих днів з дати отримання такого попередження перевізник не звернувся за отриманням дозволу (укладенням договору) і не розпочав виконання перевезень, організатор перевезень приймає рішення щодо проведення нового конкурсу за цим об’єктом або надає право виконання перевезень перевізникові-претенденту, який зайняв друге місце (за наявності).
Таким чином, Великосеверинівська сільська рада, у зв’язку з тим, що переможець конкурсу ПП «Олікс» відмовився від укладання договору повинна була оголосити новий конкурс з перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування «Оситняжка – Підгайці», а не укладати з ПП «Олікс» Договір № 1.
Отже, Великосеверинівська сільська рада всупереч вимогам Порядку, не провела новий конкурс з перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування «Оситняжка – Підгайці», та, як наслідок, не визначила на конкурсних засадах виконавця послуг з перевезення пасажирів на зазначеному маршруті при наявності конкуренції на вказаному ринку, зокрема, між Заявником та ПП «Олікс».
Слід зазначити, що до проведення Великосеверинівською сільською радою 07.12.2018 вищевказаного конкурсу, послуги з перевезення пасажирів надавались Заявником на маршруті «Оситняжка – Кропивницький», який співпадає з автобусним маршрутом «Оситняжка – Підгайці» на ділянці, яка проходить територією Великосеверинівської сільської об’єднаної територіальної громади.
Отже, дії Великосеверинівської сільської ради, які полягають в укладанні тимчасового договору з ПП «Олікс» замість проведення нового конкурсу з перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування «Оситняжка – Підгайці», містить ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачено частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, що може призвести до усунення конкуренції на ринку надання послуг з перевезення пасажирів автомобільним транспортом.
За результатами розгляду заяви, адміністративною колегією Відділення Великосеверинівській сільській раді надані рекомендації про припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 15, пунктом 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, що можуть призвести до усунення конкуренції на ринку надання послуг з перевезення пасажирів автомобільним транспортом, шляхом забезпечення проведення процедури з визначення виконавця з надання послуг з перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування «Оситняжка – Підгайці» на конкурсних засадах.