Головними пріоритетними напрямками діяльності відділення є контроль за дотриманням конкуренційного законодавства на наступних товарних ринках:
- підключення до мереж;
- вивезення твердих побутових відходів;
- утримання будинків і споруд та прибудинкових територій;
- у сфері державних закупівель та контролю за дотриманням Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції».
Відділенням за 2014 рік розглянуто 50 справ на соціально важливих ринках.
Припинено порушень:
- антиконкурентних узгоджених дій – 13;
- зловживання монопольним становищем – 30;
- антиконкурентних дій органів влади – 3;
- недобросовісної конкуренції – 6.
За результатами розгляду зазначених справ накладено штрафних санкцій на суму 908 тис. грн. , у т.ч. на соціально – важливих ринках – 769 тис. грн.
Загальна сума сплачених штрафів та пені – 644 тис. грн.
За звітний період поточного року до територіального відділення надійшло 77 звернень, за результатами розгляду яких порушено 12 справ.
Суб’єктам господарювання та органам влади за 2014 рік було внесено 28 рекомендацій щодо припинення дій, які містили ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції, 22 з яких,виконано.
Економічний ефект припинення порушень для юридичних та фізичних осіб склав 624 тис. грн., обсяг реалізації товарів, стосовно яких, унаслідок припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції, поновлено належні умови конкуренції склав понад 37 млн. грн., що більше як у два рази перевищило показник минулого року.
Ринок послуг з у з вивезення (перевезення) твердих побутових відходів
Всього за 2014 рік на вказаному ринку послуг за результатами розгляду 2 справ припинено 3 порушення, які були кваліфіковані як порушення у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем. В ході розгляду справ, порушених відносно ТОВ «Раф-Плюс» та КП Бобринецької міської ради «Комунальник», було доведено та визнано відповідачами те, що зазначеними суб’єктами господарювання протягом 2011-2013 років укладались із споживачами (юридичними особами та населенням, що мешкає в приватних будинках) договори на вивіз ТПВ, умови яких звужують обов’язки та відповідальність виконавця послуг, права та гарантії захисту прав споживача, порівняно із положеннями Типового договору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2008 №1070 «Про затвердження правил надання послуг з вивезення побутових відходів».
Крім того, за результатами розгляду справи, порушеної відносно ТОВ «Раф-Плюс», було встановлено, що з метою отримання безпосередньо Товариством коштів за послуги з вивезення твердих побутових відходів від населення, яке мешкає у багатоквартирних будинках та сплачує за послуги з вивезення твердих побутових відходів (у складі квартирної плати) КРЕПам та ЖЕКам м. Кіровограда, Товариством розповсюджувалися населенню рахунки на сплату за послуги по вивезенню ТПВ. В даних рахунках було зазначено вид послуги, тариф, самостійно встановлений Товариством в розрахунку на одну особу, та реквізити Товариства, на які необхідно вносити плату. Результатом зазначених дій стало укладення Товариством договорів з населенням про надання послуг з вивезення побутових відходів. І, як наслідок, Товариство отримувало кошти за ці послуги, як безпосередньо від населення, так і від КРЕПів та ЖЕКів. В той же час, споживачі (населення) сплачували за послуги з вивезення ТПВ у подвійному розмірі: на користь ЖЕКів та КРЕПів (при сплаті коштів за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що підтверджується листами ЖЕКів та КРЕПів) та на користь Товариства – як за окрему послугу з вивезення твердих побутових відходів.
Суспільні наслідки:
вищезазначеними суб’єктамим господарювання укладені договори із споживачами у відповідності до вимог Типового договору – виконані вимоги чинного законодавства;
кошти, сплачені споживачами, згідно укладених договорів у серпні 2013 року, зараховано ТОВ «Раф-Плюс» як передоплату і будуть використані після поновлення надання послуг з вивезення побутових відходів, про що Товариством проінформовано споживачів в газеті.
Ринок послуг, пов’язаних з приєднанням до теплових мереж
Всього за 2014 рік на вказаному ринку послуг за результатами розгляду 3 справ припинено 5 порушень, які були кваліфіковані як порушення у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем. Порушення, які вчинені ДП «Кіровоградтепло» ТОВ «ЦНТІ УНГА» – 2 порушення, КП «Теплоенергетик» – 1 порушення, СП ТОВ «Світловодськпобут» – 2 порушення, носять системно-аналогічний характер (тобто вчинені всіма зазначеними суб’єктами господарювання). Суть порушень наступна.
Підприємствами, які надають послуги із приєднання/підключення до інженерних мереж теплопостачання у 2012 році та 1 півріччі 2013 року надавалися технічні умови з встановленням терміну їх дії – до 2 років, що порушує вимоги частини 7, статті 30 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», якою передбачено термін дії технічних умов - до завершення будівництва об’єкта.
Крім того, вищезазначеними підприємствами, в порушення вимог пункту 2.4. Правил надання і погодження технічних умов на підключення до теплових мереж, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 29 жовтня 2009 року № 334, пункту 2.10. Правил приєднання до теплових мереж, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг від 19 жовтня 2012 року №343, в наданих технічних умовах на приєднання/підключення до теплових мереж за період 2012 року та 1 півріччя 2013 року були відсутні необхідні вимоги (відомості).
Суспільні наслідки: двома підприємствами, а саме ДП «Кіровоградтепло» ТОВ «ЦНТІ УНГА» та КП «Теплоенергетик» порушення законодавства про захист економічної конкуренції припинені, шляхом внесення відповідних змін до технічних умов з метою приведення їх до вимог частини 7 статті 30 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», накладені за рішеннями адміністративної колегії територіального відділення штрафи сплачені в повному обсязі (20,2 тис.грн.).
Що стосується СП ТОВ «Світловодськпобут», то даним суб’єктом господарювання рішення адміністративної колегії територіального відділення було оскаржено в повному обсязі до господарського суду Кіровоградської області.
Рішенням господарського суду Кіровоградської області від 27 травня 2014 року (справа №912/1196/14), позивачу було відмовлено в задоволенні позивних вимог повністю.
Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 29 вересня 2014 року, апеляційна скарга СП ТОВ «Світловодськпобут» залишена без задоволення, а рішення господарського суду Кіровоградської області від 27 травня 2014 року у справі №912/1196/14 залишено без змін.
На даний час на розгляді в господарському суді знаходиться позов про стягнення 136,0 тис.грн. штрафу та 136,0 тис.грн. пені.
Ринок послуг централізованого водопостачання
Всього за 2014 рік на вказаному ринку послуг за результатами розгляду 3 справ, припинено 5 порушень, які були кваліфіковані як порушення у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем. Дані порушення були вчинені та визнані наступними суб’єктами господарювання: КП «Надія» – 3 порушення, Глодоське СКП – 1 порушення, КП «Куколівське» – 1 порушення.
Суть порушень, які характерні для всіх розглянутих в 2014 році справ на даному ринку, полягають у підготовці та укладенні із споживачами договорів на надання послуг централізованого водопостачання, в яких були звужені права споживачів послуг, обов’язки виконавця послуг, що передбачено нормами Типового договору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630.
Крім того, за результатами розгляду справи №14-ВДР/03-14 (відповідач – КП «Надія», с. Соколівське, Кіровоградський район) було встановлено, що тарифи на послуги централізованого водопостачання, затверджені рішенням виконавчого комітету Соколівської сільської ради від 31 травня 2012 року № 86, та які КП «Надія» застосовувало для нарахування споживачам за надання послуг, сформовані зазначеним суб’єктом господарювання в порушення вимог чинного законодавства, яким на момент проведення підприємством розрахунків тарифів було врегульовано питання тарифоутворення на даному ринку послуг.
На порушників накладено штрафні санкції на загальну суму 6,7 тис.грн., з яких на кінець року сплачено 4,5 тис. грн.
Суспільні наслідки: вищезазначені підприємства повідомили про укладення з переважною більшістю споживачів договорів про надання послуг централізованого водопостачання, які відповідають вимогам Типового договору, КП «Надія» зобов’язано усунути наслідки порушення щодо застосування необґрунтованих тарифів на послуги централізованого водопостачання.
На порушників накладено штрафні санкції на загальну суму 6,7 тис. грн., з яких на кінець року сплачено 4,5 тис. грн., термін сплати штрафу у розмірі 2,2 тис. грн., накладеного на КП «Куколівське» на кінець 2014 року ще не настав.
Крім того, у 2014 році на даному ринку послуг одним суб’єктом господарювання (ОКВП «Дніпро-Кіровоград») припинені дії, які містили ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції шляхом виконання наданих даному підприємству рекомендацій стосовно внесення відповідних змін до договорів про надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення з метою приведення їх до вимог пункту 3 частини 2 статті 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».
Ринок послуг з утримання будинків і споруд
та прибудинкових територій
Всього за 2014 рік на даному ринку послуг за результатами розгляду 9 справ, припинено 13 порушень, які були кваліфіковані як порушення у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем. Крім того, протягом 2014 року за порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що містили ознаки зловживань монопольним (домінуючим) становищем, надано 6 рекомендацій, внаслідок чого 5 порушень припинено, по одному суб’єкту господарювання (ЖКП «Обрій» територіальної громади Обознівської сільської ради) за невиконання ним рекомендацій була порушена справа № 46-ВДР/10-14, яка на кінець звітного року знаходиться на розгляді.
Порушення, які вчинені суб’єктами господарювання на ринку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в більшості випадків аналогічні, суть яких наступна:
- укладення із споживачами (населенням) договорів про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій не у відповідності з Типовим договором, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 року №529;
- не укладення з усіма споживачами договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій;
- укладення із споживачами (населенням) договорів про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій без обов’язкового додатку до нього, а саме рішення органу місцевого самоврядування, яким затверджено тариф, його структуру, періодичність та строки надання послуг;
- формування деяких видів послуг (складових квартплати: прибирання прибудинкових територій, технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем тепло-, водопостачання, водовідведення, прибирання сходових клітин, фарбування будинкового газопроводу, тощо) і, як наслідок, застосування для нарахування споживачам економічно необґрунтованих тарифів.
Суспільні наслідки: суб’єктів господарювання було зобов’язано припинити порушення, кваліфіковані як порушення у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем, шляхом:
- приведення розрахунків тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій відповідно до вимог Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року №869. Результат: внаслідок виконання зобов’язань по приведенню розрахунків тарифів до економічно обґрунтованого рівня (тими суб’єктами господарювання, якими даний вид порушень був вчинений), загальна сума перерахунків споживачам у 2014 році склала 493,798 тис. грн.
- укладення із споживачами договорів, які відповідають Типовому. Результат: з переважною більшістю споживачів договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій укладено у відповідності з Типовим.
На порушників накладено штрафні санкції на загальну суму
52,7 тис. грн., з яких на кінець року сплачено 19,7 тис. грн.
Двома суб’єктами господарювання (КРЕП №6, м. Кіровоград та КП «Новомиргородські муніципальні інженерні мережі», м. Новомиргород) рішення адміністративної колегії територіального відділення оскаржені до господарського суду Кіровоградської області. По даним підприємствам територіальним відділенням визнані 5 порушень, які були кваліфіковані як порушення у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем; загальна сума накладених штрафів відповідно до прийнятих рішень адміністративної колегії територіального відділення по КРЕП №6 та КП «Новомиргородські муніципальні інженерні мережі» - 33,0 тис. грн.
Проблемні питання Кіровоградської області щодо розвитку
конкуренції, роботи територіального відділення по вирішенню цих питань та морально-психологічний клімат в колективі
Низька обізнаність з конкуренційним законодавством керівництва окремих територій з-за частої зміни керівного складу в ОМС та виконавчої влади, а також в районних державних адміністраціях.
Обмежена можливість виїзду керівництва територіального відділення та спеціалістів в райони області навіть при офіційних запрошеннях керівництва району.
Атмосфера в колективі управлінська, ділова, але разом з тим, вкрай напружена.