В рамках виконання основних завдань щодо реалізації конкурентної політики Дніпропетровським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (далі – Відділення) впродовж 2018 року розглянуто 95 заяв суб’єктів господарювання про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та 68 звернень громадян.
За результатами розгляду заяв та з власної ініціативи у 2018 році розпочато 15 справ про порушення конкуренційного законодавства.
Всього припинено 27 порушень та дій з ознаками порушень законодавства про захист економічної конкуренції, з них .
Відділенням припинено 7 зловживань ринковою владою.
Припинено 1 порушення у вигляді недобросовісної конкуренції.
Припинено 10 антиконкурентних дій органів влади та органів місцевого самоврядування.
Викрито 3 змови учасників торгів.
Опрацьовано 96 проектів рішень державних органів та органів місцевого самоврядування, з них відмовлено в погодженні 47 проектів таких рішень, погоджено 49 таких проектів рішень.
Проведено 4 перевірки суб’єктів господарювання на предмет дотримання законодавства про захист економічної конкуренції, за результатами перевірки розпочато розгляд однієї справи.
У 2018 році притягнуто порушників до відповідальності на суму понад 2 млн.400 тис.грн.
Економічний ефект за 2018 рік від припинення порушень складав понад 89 млн. грн.
Важливу увагу в своїй роботі відділення приділяло запобіганню порушенням конкуренційного законодавства. З цією метою Відділенням суб’єктам господарювання, органам державної влади, самоврядування надано 45 рекомендацій щодо проведення заходів, спрямованих на розвиток підприємництва та конкуренції.
Впродовж 2018 року свою роботу Відділення зосереджувало на ринках скрапленого газу; надання послуг, пов'язаних з приєднанням до мереж електропостачання, водопостачання та водовідведення; ритуальних послуг; поводження з побутовими відходами; оренди земельних ділянок; розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності; роздрібної торгівлі лікарськими засобами; ветеринарно-санітарних послуг; послуг з наземного обслуговування повітряних суден та пасажирів, послуг з оброблення вантажів і термінального обслуговування в аеропортах України тощо.
У другому кварталі 2018 року Тимчасова Адміністративна Колегія антимонопольного комітету україни прийняла рішення у справі щодо зловживання монопольним становищем ПАТ "Дніпрогаз" на ринку розподілу природного газу.
Відділенням було проведено дослідження щодо порушення ПАТ «Дніпрогаз» законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку розподілу природного газу.
За результатами дослідження Тимчасова адміністративна колегія АМКУ визнала дії ПАТ «Дніпрогаз» щодо висування неправомірних вимог суб’єктам господарювання (сезонним споживачам послуг розподілу природного газу) стосовно відновлення існуючої або розробки нової проектно-технічної документації, оригінал якої зберігається в архіві ПАТ «Дніпрогаз», порушенням Закону України «Про захист економічної конкуренції».
Як наслідок, дії ПАТ «Дніпрогаз» призвели до ущемлення інтересів суб’єктів господарювання, які були вимушені нести додаткові витрати, а також тривалий час не отримували послуги розподілу природного газу в опалювальний період.
За вказане порушення на ПАТ «Дніпрогаз» накладено штраф у розмірі 1 160 056 грн (один мільйон сто шістнадцять тисяч п’ятдесят шість гривень).
У грудні 2018 року Тимчасова Адміністративна Колегія антимонопольного комітету україни прийняла рішення у справі щодо зловживання монопольним становищем ПАТ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ» на ринку надання послуги з піднімання прогінних споруд залізничних мостів № 1 та №5 через річку дніпро для пропуску великогабаритних суден.
Відділенням було проведено дослідження щодо порушення ПАТ «Українська залізниця» законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуги з піднімання прогінних споруд залізничних мостів № 1 та № 5 через річку Дніпро для пропуску великогабаритних суден.
За результатами дослідження Тимчасова адміністративна колегія АМКУ визнала дії ПАТ «Українська залізниця» щодо:
1. Незабезпечення піднімання прогінних споруд залізничних мостів № 1 та № 5 через річку Дніпро для пропуску під ними 21.03.2017 теплоходу «Афанасій Матюшенко», та
2. Встановлення вартості піднімання прогінних споруд залізничних мостів № 1 та № 5 через річку Дніпро для пропуску великогабаритних суден, яка не відповідає витратам залізниці на піднімання цих прогінних споруд, порушенням Закону України «Про захист економічної конкуренції».
Як наслідок, дії ПАТ «Українська залізниця» можуть призвести до ущемлення інтересів АСК «Укррічфлот», який перебуває у конкурентних відносинах із ПАТ «Українська залізниця» на іншому ринку - перевезення великих партій вантажів.
За вказане порушення на ПАТ «Українська залізниця» накладено штраф у розмірі 760390,0 (сімсот шістдесят тисяч триста дев’яносто гривень) грн.
Протягом 2018 року Відділенням за узгодженні дії під час підготовки та участі у закупівлях за державні кошти палива рідинного, газу та олив мастильних, які проводилися комунальними підприємствами Дніпродзержинської міської ради у грудні 2014 року та січні - лютому 2015 року притягнуто до відповідальності ПП «Мікс» та ПП «Екотех» на суму 544 тис.грн. загалом.
Також, відділенням оштрафовано ТОВ "Прогрес-дніпробуд" ТА ТОВ "АКЦЕНТ ПП" загалом на 136,0 тисяч гривень за спотворення результатів торгів. Так, суб’єкти господарювання узгодили свої дії під час участі у торгах, що проводив у червні 2016 року департамент житлово-комунального господарства та будівництва Дніпродзержинської (Кам‘янської) міської ради на закупівлю за державні кошти послуги «Будівництво об’єкту: Кладовище лівобережної частини м.Дніпродзержинська .
За результатами перевірки Відділення оштрафувало ТОВ «Диспетчер Сіті» та ТОВ «АтласТВком» на 123,36 тис.грн. за спотворення результатів торгів. Як встановило Відділення, ТОВ «Диспетчер Сіті» та ТОВ «АтласТВком» узгодили свої дії під час підготовки та участі у закупівлях за державні кошти товарів: «апаратура для записування та відтворювання звуку й зображення (придбання систем відеоспостереження та серверного обладнання)», які проводилися Департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Дніпродзержинської міської ради у квітні 2016 року.
Визнано антиконкурентними діями органів місцевого самоврядування:
Дії Кам’янської міської ради та Павлоградської міської ради визнано порушенням у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування.
Міські ради прийняли рішення, яким зобов’язали суб’єктів господарювання, які мають намір здійснювати підприємницьку діяльність в тимчасових спорудах, укладати договори щодо пайової участі в утриманні об’єкта благоустрою, що могло призвести до обмеження конкуренції.
Такі дії визнані порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування.
Міські ради зобов’язано привести рішення у відповідність законодавству про захист економічної конкуренції.
Відділенням припинені антиконкурентні дії Нікопольської міської ради.
Як встановило Відділення, Нікопольська міська рада приймала рішення про надання в оренду земельних ділянок, на підставі яких укладались договори з орендарями, із застосуванням різних ставок орендної плати за користування земельними ділянками однакового цільового (функціонального) призначення, що могло призвести до нерівних умов діяльності суб’єктів господарювання на одному товарному ринку, і як наслідок до обмеження конкуренції землекористувачів; зниження конкурентоспроможності для тих, у кого ставка орендної плати більша; настання негативних наслідків для їхніх ринкових позицій.
Зазначені дії Нікопольської міської ради визнані адміністративною колегією порушенням конкуренційного законодавства.
Виконавчий комітет Чкаловської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області зобов'язано припинити антиконкурентні дії.
Як встановило Відділення, виконавчий комітет Чкаловської сільської ради Нікопольського району у 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 та поточному періоді 2018 роках не проводив конкурс на визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території села Чкалове та у грудні 2017 року та поточному періоді 2018 року не проводив конкурс на визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території села Південне.
Зазначена бездіяльність виконавчого комітету Чкаловської сільської ради могла призвести до недопущення змагальності між суб’єктами господарювання за право входу на відповідний ринок завдяки власним досягненням, і як наслідок окремий суб’єкт господарювання міг здобути переваги над іншими не завдяки власним досягненням, а внаслідок дії зовнішніх факторів, одним з яких є вплив органів, наділених владними повноваженнями.
Бездіяльність виконавчого комітету Чкаловської сільської ради визнана адміністративною колегією порушенням конкуренційного законодавства.
Підгородненській міської раді Дніпровського району Дніпропетровської області рекомендовано припинити дії, які містять ознаки порушень законодавства про захист економічної конкуренції, усунути причини виникнення цих порушень і умови, що їм сприяють.
Як встановлено в ході дослідження, Підгородненською міською радою у 2012 році прийнято рішення, в якому, для суб’єктів господарювання, що мають намір здійснювати (або здійснюють) підприємницьку діяльність у тимчасових спорудах, встановлені зобов’язання надавати документи, не передбачені нормативно-правовими актами України.
Такі дії міської ради могли створити бар’єри вступу на ринки реалізації товарів, надання послуг і виконання робіт у тимчасових спорудах, і таким чином призвести до обмеження конкуренції на них.
Територіальне відділення рекомендувало Підгородненській міській раді припинити дії, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, шляхом приведення рішення у відповідність до вимог законодавства про захист економічної конкуренції.
В 2018 році припинено недобросовісну конкуренцію, внаслідок чого могли бути введені в оману споживачі та досягнуто неправомірних переваг у конкуренції, зокрема, а саме: оштрафовано товариство з обмеженою відповідальністю «Мега Лінк» на 68 тис. грн. за недобросовісну конкуренцію.
Як показало розслідування, ТОВ «Мега Лінк», під час проведення акції «Гроші» у період з 15.09.2017 року по 30.11.2017 року в рекламі поширювало інформації «Платим 500 грн. за подключение к Интернету» (мова оригіналу), в той час як 500 грн. повертались споживачам після 12 місяців користування послугою.
Стимулювання зацікавленості споживачів шляхом поширення інформації, що може ввести в оману про особливості реалізації послуги доступу до мережі Інтернет, могло надати неправомірні переваги у конкуренції, та поставити Товариство у більш вигідне становище порівняно з іншими суб’єктами господарювання, які діють на відповідному ринку.
Рішенням адміністративної колегії на ТОВ «Мега Лінк» було накладено штраф 68 тис. грн., який підлягає сплаті до Державного бюджету.