
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
ДНІПРОПЕТРОВСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ
РЕКОМЕНДАЦІЇ
АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ
20.08.2019 м. Дніпро № 54/16-рк/к
Адреси згідно з реєстром
Про запобігання порушенням
законодавства про захист
економічної конкуренції
Одним із завдань Антимонопольного комітету України є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики, в частині контролю за прийняттям органами місцевого самоврядування рішень, які мають вплив на конкуренцію.
Розвиток малого та середнього бізнесу є одним із пріоритетів державної економічної політики України. Значна частина суб’єктів малого та середнього бізнесу здійснюють свою господарську діяльність з реалізації товарів (робіт, послуг) загального вжитку в тимчасових спорудах, тому розвиток конкуренції на цьому сегменті товарних ринків може мати значний соціально-економічний ефект для населення регіону та суб’єктів господарювання.
Дніпропетровським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (надалі – територіальне відділення), проводиться дослідження регіональних ринків реалізації товарів, надання послуг і виконання робіт у тимчасових спорудах (надалі – ТС).
В ході дослідження, територіальним відділенням проаналізовані рішення органів місцевого самоврядування, якими визначено порядок розміщення тимчасових споруд та оформлення паспорту прив’язки та встановлено наступне.
Відповідно до частини 4 статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Механізм розміщення ТС для здійснення підприємницької діяльності, визначений Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 N 244 (надалі - Порядок).
Відповідно до п.2.1. Порядку: « Підставою для розміщення ТС є паспорт прив'язки ТС »,а підпункту 2.13.: «При оформлені паспорта прив'язки ТС забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, не передбачених законом та цим Порядком».
Відповідно до роз’яснень Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Порядок є обов’язковим для виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності та громадянами.
Натомість, деякими органами місцевого самоврядування, застосовується власний, альтернативний порядок розміщення тимчасових споруд.
Так, наприклад, деякими органами місцевого самоврядування, встановлюються додаткові вимоги та заборони, не передбачені нормативно-правовими актами, зокрема у вигляді: прийняття рішень про надання дозволу на розміщення ТС; отримання згоди на розміщення ТС у вигляді розпорядження міського голови; встановлення зобов’язань для суб’єктів господарювання, які мають намір здійснювати підприємницьку діяльність в ТС укладати договори щодо пайової участі в утриманні об’єкта благоустрою; встановлення вимог до замовника щодо надання додаткових документів та отримання ним погоджень, не передбачених законодавством, і таке інше.
Такими діями органів місцевого самоврядування можуть бути створені бар’єри вступу на ринки реалізації товарів, надання послуг і виконання робіт у тимчасових спорудах, що може призвести до обмеження конкуренції.
Центральні та місцеві органи державної влади та органи місцевого самоврядування, не можуть приймати акти та здійснювати дії, які необґрунтовано усувають чи обмежують конкуренцію.
Вчинення антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування згідно законодавства про захист економічної конкуренції забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.
На підставі викладеного вище, з метою запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, керуючись статтею 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», адміністративна колегія Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України,
РЕКОМЕНДУЄ:
Утримуватись від встановлення додаткових вимог, обмежень та заборон, не передбачених чинним законодавством, у рішеннях, якими регулюється Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території місцевих громад.
Про результати розгляду рекомендацій пропонуємо повідомити у 10- денний термін з дня їх отримання.
Голова
адміністративної колегії О.Я. ТУРКОВСЬКИЙ
Члени колегії: Є.О. ВАРНАКОВ
Н.В. ІГНАТЕНКО
В.М. ОНІЩЕНКО
В.П. ГАРАГУЛЯ
Секретар адміністративної колегії А.В.ЧЕРЕДНИЧЕНКО
ДОКЛАД
Одним із пріоритетів державної економічної політики України, є розвиток малого та середнього бізнесу. Значна частина суб’єктів малого та середнього бізнесу здійснюють свою господарську діяльність з реалізації товарів (робіт, послуг) загального вжитку в тимчасових спорудах, тому розвиток конкуренції на цьому сегменті товарних ринків може мати значний соціально-економічний ефект для населення регіону та суб’єктів господарювання.
Дніпропетровським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, зокрема проводиться дослідження регіональних ринків реалізації товарів, надання послуг і виконання робіт у тимчасових спорудах.
Дослідженню підлягають, зокрема прийняті органами місцевого самоврядування рішення, пов’язані з ринками, які досліджуються та їх відповідність конкурентному законодавству.
Слід зазначити, що основними нормативно-правовими актами, що регулюють діяльність ринків, є Закони України: «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про благоустрій населених пунктів», «Про регулювання містобудівної діяльності».
Відповідно до частини 4 статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
На виконання зазначеної норми закону, наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.11 р. № 244 було затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (надалі- Порядок №244)
Цей Порядок визначає механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.
Тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі – ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Слід зазначити, що до затвердження Порядку №244, відносини розміщення ТС врегульовувала постанова Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2009 року № 982 «Про затвердження Порядку розміщення малих архітектурних форм для провадження підприємницької діяльності». Як випливало з пункту 2 цієї Постанови, затверджений нею порядок для ОМС під час прийняття рішень щодо розміщення малих архітектурних форм носив рекомендаційний характер.
У період дії зазначеного Порядку, для розміщення малої архітектурної форми земельна ділянка надавалась у власність, користування (оренду) або суб'єктом господарювання безпосередньо з відповідною сільською, селищною, міською радою укладався договір особистого строкового сервітуту. Відповідно до пункту 10 цього Порядку сільська, селищна, міська рада протягом місяця після реєстрації документів приймала рішення щодо розміщення малої архітектурної форми та/або укладення договору особистого строкового сервітуту. У разі коли рішення щодо розміщення малої архітектурної форми не було прийняте протягом місяця після подання документів, вважалось, що розміщення малої архітектурної форми дозволялось за принципом «мовчазної згоди».
Порядок № 244, який на теперішній час регулює порядок розміщення ТС, питання прав на землю при такому розміщенні не висвітлює.
Врегулювання відносин розміщення ТС Порядком № 244 не вирішує проблем, пов’язаних з оформленням (не оформленням) прав на земельну ділянку (її частину) та механізмом демонтажу ТС.
Порядком № 244 передбачено, що для оформлення паспорта прив'язки замовник подає заяву та визначені цим порядком додатки до неї, серед яких - схема розміщення ТС.
Додатком 1 до Порядку № 244 передбачено, що у схемі розміщення ТС обов’язковим є зазначення площі земельної ділянки згідно з документами на землекористування та її розміру. Таке формулювання створює правову невизначеність у питанні необхідності оформлення прав на земельну ділянку при оформленні паспорта прив’язки ТС.
Враховуючи вищезазначені проблеми правозастосування та різну практику ОМС щодо оформлення/не оформлення прав на земельну ділянку при врегулюванні відносин розміщення ТС, вказане питання потребує законодавчого вирішення.
Відповідно до роз’яснень Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Порядок 244, є обов’язковим для виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності та громадянами.
Згідно з чинним Порядком № 244 підставою для розміщення ТС є паспорт прив’язки.
При цьому процедура розміщення ТС здійснюється в кілька етапів
На першому етапі замовник (суб’єкт господарювання) подає до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації заяву у довільній формі про можливість розміщення ТС, до якої додається визначений постановою вичерпний перелік документів, а саме: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, реквізити замовника.
Відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі (у разі її наявності), будівельним нормам визначає відповідний орган з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації, протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.
На другому етапі замовник подає органу з питань містобудування та архітектури заяву щодо оформлення паспорта прив’язки ТС, до якої додає документи, отримані ним самостійно:
(а) схему розміщення ТС;
(б) ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб’єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат;
(в) схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб’єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів України»;
(г) технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.
Порядком № 244 передбачено, що при оформленні паспорта прив’язки ТС забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, не передбачених законом та цим Порядком.
З питанням розміщення ТС безпосередньо пов’язане питання пайової участі. У законодавстві України закріплено положення про пайову участь в утриманні об’єкту благоустрою (ст.ст. 10, 15 Закону України «Про благоустрій населених пунктів») та пайову участь у розвитку інфраструктури (ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»).
Сплата коштів пайової участі у розвитку інфраструктури є обов’язковою для замовника, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті. Так, відповідно до частини другої статті 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», він зобов’язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Пайова участь в утриманні об’єкта благоустрою закріплена положеннями Закону України «Про благоустрій населених пунктів».
Як випливає зі статті 15 зазначеного Закону, пайова участь в утриманні об’єкта благоустрою є альтернативним правом власника ТС, який зобов’язаний забезпечити належне утримання прилеглої до ТС території, а тому може свій обов’язок виконати у спосіб, визначений самостійно, або шляхом пайової участі в утриманні об’єкта благоустрою.
За результатами проведеного територіальним відділенням дослідження, встановлено, що значна частина органів місцевого самоврядування Дніпропетровської області затверджують власні порядки, правила, положення при розміщенні ТС та застосовують різні підходи щодо порядку розміщення ТС, і здебільшого, передбачають додаткові вимоги до суб’єктів господарювання.
В ході дослідження було з’ясовано, що деякими міськими радами у рішенні були встановлені зобов’язання для суб’єктів господарювання, які мають намір здійснювати (або здійснюють) підприємницьку діяльність в тимчасових спорудах, укладати договори на пайову участь в утриманні об’єкта благоустрою, чим могли бути створені для них бар’єри вступу на ринок, та обмежено конкуренцію.
Так, наприклад, адміністративною колегією територіального відділення було розглянуто справу про порушення законодавства про захист економічної конкуренції Павлоградською міською радою, якою у рішенні були встановлені зобов’язання, для суб’єктів господарювання, які мають намір здійснювати підприємницьку діяльність в тимчасових спорудах, укладати договори про пайову участь в утриманні об’єкта благоустрою.
На виконання рішення адміністративної колегії територіального відділення, Павлоградською міською радою, було скасовано вищезазначене рішення та прийнято рішення, в якому порядок розміщення тимчасових споруд приведено у відповідність до законодавства про захист економічної конкуренції.
Також, деякими органами місцевого самоврядування, встановлюються додаткові вимоги та заборони, не передбачені нормативно-правовими актами, зокрема у вигляді:
- прийняття рішень про надання дозволу на розміщення ТС;
- отримання згоди на розміщення ТС у вигляді розпорядження міського голови;
- встановлення вимог до замовника щодо надання додаткових документів (договір суперфіцію на розміщення ТС; копія документа, що посвідчує право землекористування; документ, що засвідчує відповідність тимчасового об’єкта технічним, санітарним, іншим вимогам державних стандартів, копія свідоцтва про державну реєстрацію замовника, витяг із Статуту, довідка ЄДР, довідка про види діяльності юридичної особи; асортиментний перелік продовольчих товарів; документ, що підтверджує сплату за вивіз сміття та плату за використання місця торгівлі; договір щодо пайової участі в користуванні об’єктом благоустрою);
- отримання ним погоджень, не передбачених законодавством (комунальні підприємства, органи Національної поліції тощо);
- заборони на розміщення нових та розширення існуючих ТС.
Наприклад, територіальним відділенням розглянуто справу про порушення Криворізькою міською радою законодавства про захист економічної конкуренції, яка зупинила розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у м. Кривий Ріг, що могло призвести до обмеження конкуренції на ринку.
Завдяки втручанню територіального відділення, Криворізькою міською радою прийнято рішення, яким усунені бар’єри вступу на ринок для суб’єктів господарювання.
Крім того, виявлені основні проблеми на ринках, що негативно впливають на конкуренцію :
- створення ОМС додаткових, не передбачених Порядком 244, органів (утворень) та надання їм окремих повноважень щодо допуску на ринок;
- встановлення ОМС різних строків дії паспорту прив’язки для різних учасників ринку без наявності об’єктивних критеріїв такого визначення;
- встановлення ОМС додаткових, не передбачених Порядком 244, підстав анулювання дії паспорту прив’язки ТС,
- встановлення різного розміру плати за право користування місцями для розташування ТС без визначення прозорого та об’єктивного механізму її розрахунку;
- звільнення за рішенням ОМС від ТС території на час проведення ярмарок;
- визначення ОМС додаткових, не передбачених Порядком 244 умов, за яких паспорт прив’язки ТС підлягає переоформленню;
- встановлення ОМС мораторію на розміщення ТС;
- неврегульованість порядку демонтажу ТС;
- практична неможливість реалізації права на отримання тимчасового місця для розміщення ТС.
Такими діями органів місцевого самоврядування можуть бути створені бар’єри вступу на ринки реалізації товарів, надання послуг і виконання робіт у тимчасових спорудах, що може призвести до обмеження конкуренції.
Згідно з приписами частини другої статті 4 Закону України "Про захист економічної конкуренції" органи місцевого самоврядування зобов’язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.
Центральні та місцеві органи державної влади та органи місцевого самоврядування, не можуть приймати акти та здійснювати дії, які необґрунтовано усувають чи обмежують конкуренцію. На думку органів Антимонопольного комітету України, дії органів владних повноважень, які суперечать законодавству про захист економічної конкуренції, взагалі є неприпустимими.
Вчинення антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування згідно законодавства про захист економічної конкуренції забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.
Слід зазначити, що адміністративною колегією територіального відділення, окрім вищезазначених справ, було також розглянуто справу про порушення законодавства про захист економічної конкуренції Кам’янською міською радою та надані рекомендації про припинення дій, в яких містяться ознаки порушення конкуренційного законодавства Вільногірській, Жовтоводській, Першотравенській, Покровській, Підгородненській міським радам.
У рекомендаціях зазначено, що відповідно до статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за умови виконання положень рекомендацій у разі, якщо порушення не призвело до суттєвого обмеження чи спотворення конкуренції, не завдало значних збитків окремим особам чи суспільству та вжито відповідних заходів для усунення наслідків порушення, провадження у справі про порушення законодавства про захист економічної конкуренції не розпочинається.
Жовтоводською, Підгородненською, Покровською, Першотравенською та Вільногірською міськими радами рекомендації враховані.
У сфері розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, до особливих повноважень сільських, селищних та міських рад, належить :
- розроблення та затвердження комплексної схеми розміщення ТС;
- встановлення порядку розміщення ТС під час проведення ярмарок, державних та місцевих святкових, урочистих масових заходів на строк проведення таких заходів;
- розгляду заяв щодо намірів встановлення ТС;
- реєстрації заяви замовника про виконання вимог паспорта прив’язки;
- призупинення дії паспорта прив’язки ТС у встановлених випадках.
На підставі викладеного вище, з метою запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, Дніпропетровське обласне територіального відділення Антимонопольного комітету України, рекомендує:
1. Утримуватись від встановлення додаткових вимог, обмежень та заборон, не передбачених чинним законодавством, у рішеннях, якими регулюється Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території місцевих громад.
2. При розгляді питань, пов’язаних з розміщенням тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності та оформленні паспорта прив’язки тимчасової споруди, керуватись «Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності», затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.11 р. № 244.
Дякую за увагу!




