
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
КІРОВОГРАДСЬКЕ ОБЛАСНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ
РІШЕННЯ
АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ
20.08.2015 м. Кіровоград № 29-р/к
Справа № 23 - ВДР/07-15
Про порушення законодавства
про захист економічної конкуренції
Адміністративна колегія Кіровоградського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, розглянувши подання відділу досліджень і розслідувань та матеріали справи № 23 - ВДР/07-15 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції виконавчим комітетом Олександрійської міської ради -,
В С Т А Н О В И Л А :
Справа порушена розпорядженням адміністративної колегії Кіровоградського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 23-рп/к від 14.07.2015р. за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції в діях виконавчого комітету Олександрійської міської ради, передбаченого пунктом 7 статті 50, статтею 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді дій органу місцевого самоврядування, що полягають у легітимації порушення законодавства про захист економічної конкуренції комунальним підприємством «Житлогосп».
За результатами проведеного дослідження у справі встановлено наступне.
Виконавчий комітет Олександрійської міської ради (вул. Леніна, 59, м. Олександрія, Кіровоградська обл., 28000, код ЄДРПОУ 33423535) є органом місцевого самоврядування.
Відповідно до вимог підпункту 2 пункту «а» статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», орган місцевого самоврядування має повноваження щодо встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг), транспортні та інші послуги.
Пунктом 1 статті 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг віднесено, зокрема встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.
Засновником комунального підприємства «Житлогосп» (вул. Червоноармійська, 29, м. Олександрія, Кіровоградська обл., код ЄДРПОУ 37015342) (далі – КП «Житлогосп», або - Підприємство) є Олександрійська міська рада. КП «Житлогосп» створено згідно рішення дев’яносто четвертої сесії п’ятого скликання Олександрійської міської ради від 18 червня 2010р. №1552 «Про створення комунального підприємства «Житлогосп».
До територіального відділення з гарячої лінії голови Кіровоградської обласної адміністрації надійшла заява від гр. Жиліної Л.М. (вул. Леніна, 118, кв. 49, м. Олександрія, Кіровоградська обл.) щодо правомірності дій КП «Житлогосп» в частині підвищення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території.
Вбачаючи в діях КП «Житлогосп» ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 2 статті 50, частиною 1 статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б не можливими за умов існування значної конкуренції на ринку, розпорядженням адміністративної колегії Кіровоградського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 15.05.2012р. №78-р розпочато розгляд справи №44-ВДР/05-12.
До справи приєднано заяви з вищеозначених питань: гр. Максимової Л.М. (вул. Леніна, 132-а, кв. 56, м. Олександрія, Кіровоградська обл.), гр. Віцієнко Н.І. (вул. Героїв Сталінграда, 21, кв. 98 м. Олександрія, Кіровоградська обл.), гр. Петрова В.О. (вул. 50 років Жовтня, 16, кв. 10, м. Олександрія, Кіровоградська обл.).
Проведеним дослідженням у справі №44-ВДР/05-12 встановлено наступне.
Згідно довідки ЄДРПОУ Підприємство є юридичною особою. Одним з видів діяльності Підприємства є надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
КП «Житлогосп є юридичною особою, та в розумінні ст.1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» є суб’єктом господарювання.
КП «Житлогосп» протягом грудня 2010р.- 2014р. займало монопольне (домінуюче) становище на ринку надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в межах зони обслуговування будинків і прибудинкових територій м. Олесандрії Кіровоградської обл., закріплених за Підприємством, з часткою 100%. Становище Підприємства на цьому ринку є сталим і не змінилося у 2015 році.
Рішенням виконавчого комітету Олександрійської міської ради від 05 серпня 2011р. №629 «Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» не були затверджені тарифи для інших споживачів, включено до тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення економічно необґрунтовані витрати на послуги з прибирання прибудинкової території (з урахуванням еквівалентної площі прибудинкової території, сформованої не у відповідності до вимог Наказу Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 04 серпня1997р. №59, Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва, та житлово-комунального господарства України від 25.12.2013р. №603).
На вимоги територіального віддділення від 07.04.2014р. №01-12/545 та від 11.07.2014р. №01-12/1060 КП «Житлогосп» було надано плани прибудинкових територій будинків, де мешкають заявники гр. Жиліна Л.М. (вул. Леніна, 118) гр. Максимова Л.М. (вул. Леніна 132-а), гр. Віцієнко Н.І. (вул. Героїв Сталінграда, 21), гр. Петров В.О. (вул. 50 років Жовтня, 16) у вигляді викопіровок планів будівельних кварталів, затверджених Олександрійським управлінням житлово-комунального господарства ВО «Олександріявугілля», та розрахунки приведеної площі прибирання прибудинкових територій.
При формуванні приведеної площі прибирання прибудинкової території будинку по вул. 50 років Жовтня,16, Підприємством враховано 20 дерев та приведену площу прибирання під ними - 10 кв.м.х 20=200 кв.м.; по вул. Леніна,132-а, 100 дерев, та площу прибирання під ними - 10 кв.м. х 20=1000 кв.м. Вказані дерева розташовані на території зеленої зони, яка вже врахована при визначенні еквівалентної площі прибирання прибудинкової території.
Параграфом 33. «Таблиця еквівалентної площі для розрахунків завантаження двірників» розділу I Типових норм часу та норм обслуговування для робітників і виробничого персоналу, зайнятих утриманням житлового фонду, затверджених Наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 04 серпня1997 р. №59 (діяв до набуття чинності Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва, та житлово-комунального господарства України від 25.12.2013р. №603) та у таблиці 176 Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва, та житлово-комунального господарства України від 25.12.2013р. №603, зазначено, що при розрахунку завантаження двірників до уваги беруть дерева, що потребують догляду (поливання, підв'язування, обкопування) у віці до 10 років.
Підприємством не надано доказів щодо нових насаджень на зазначених прибудинкових територіях, та виконання робіт щодо поливання, підв'язування, обкопування молодих дерев. Отже, застосування норми щодо визначення площі під деревами є необґрунтованим, а еквівалентна площа прибирання прибудинкових територій завищеною.
Отже, КП «Житлогсп» при формуванні еквівалентної площі прибирання прибудинкових територій не дотримано вимог Наказу Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 04 серпня1997р. №59 та Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва, та житлово-комунального господарства України від 25.12.2013р. №603.
Також, рішенням виконавчого комітету Олександрійської міської ради від 05 серпня 2011р. №629 не затверджено для КП «Житлогосп» тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для інших споживачів – власників (орендарів) нежитлових приміщень. Вартість послуг з утримання будинків і споруд встановлена Підприємством тільки у додатку до договору, укладеного із зазначеною категорією споживачів.
За результатами розгляду справи №44-ВДР/05-12, розпочатої відносно КП «Житлогосп», адміністративною колегією територіального відділення прийнято рішення від 08.04.2015р. за №7-р/к ( далі - Рішення), згідно якого:
- визнано дії КП «Житлогосп» щодо формування та застосування економічно необґрунтованих тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, в частині включення до тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затверджених рішеннями виконавчого комітету Олександрійської міської ради від 05 серпня 2011р. №629, економічно необґрунтованих витрат на послуги з прибирання прибудинкової територій, з урахуванням еквівалентної площі прибудинкової території, сформованої не у відповідності до вимог Наказу Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 04 серпня1997р. №59, Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва, та житлово-комунального господарства України від 25.12.2013р. №603; застосування незатверджених органом місцевого самоврядування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для інших споживачів, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною 1 статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку (п.4 рішення);
- зобов’язано КП «Житлогосп» припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, усунути причини, що їм сприяють та наслідки порушень вказаних у пункті 4 Рішення, шляхом приведення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій до економічно обґрунтованого рівня та їх затвердження органом місцевого самоврядування (у тому числі для інших споживачів).
Відтак, дії виконавчого комітету Олександрійської міської ради щодо затвердження рішенням від 05 серпня 2011р. №629 «Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» економічно необґрунтованих тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для КП «Житлогосп», є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 7 статті 50, статтею 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді дій органу місцевого самоврядування, що полягають у легітимації порушень законодавства про захист економічної конкуренції КП «Житлогосп».
На виконання зобов’язань у справі №44-ВДР/05-12 КП «Житлогосп» надано:
- листом від 25.06.2015р. №751 копію рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради від 19 червня 2015 року №432 «Про внесення доповнення до рішення виконавчого комітету від 05.08.2011р. №629 «Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій», в якому дані тарифи застосовуються для інших споживачів;
- листом від 17.07.2015 року №825 копію рішення виконавчого комітету Олександрійської міської ради від 16 червня 2015 року № 526 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 05.08.2011р. №629 «Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій», в якому внесено зміни до додатку до рішення виконавчого комітету від 05.08.2011 №629, а саме: до адрес по вул. 50 років Жовтня,16 та проспект Леніна, 132-а, згідно з додатком.
Отже, виконавчим комітетом Олександрійської міської ради усунуто порушення щодо затвердження економічно необґрунтованих тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій рішенням від 05.08.2011р. №629.
На подання з попередніми висновками, надіслане територіальним відділенням листом від 03.08.2015р. №01-12/1088, виконавчим комітетом Олександрійської міської ради відповідь не надано.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 12 і 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статтями 48 і 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції», пунктами 3(2) і 11 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23 лютого 2001року №32-р, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 березня 2001 року за №291/5482 (із змінами), пунктом 29 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19 квітня 1994 року №5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 6 травня 1994 року за №90/299 (у редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29 червня 1998 року № 169-р) (із змінами), адміністративна колегія Кіровоградського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, -
П О С Т А Н О В И Л А :
1. Визнати дії виконавчого комітету Олександрійської міської ради (вул. Леніна, 59, м. Олександрія, Кіровоградська обл., 28000, код ЄДРПОУ 33423535) щодо затвердження рішенням від 05 серпня 2011р. №629 «Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» економічно необґрунтованих тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для КП «Житлогосп», порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 7 статті 50, статтею 17 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді дій органу місцевого самоврядування, що полягають у легітимації порушень законодавства про захист економічної конкуренції КП «Житлогосп».
Голова адміністративної колегії –
в.о. голови територіального відділення А. Пастушенко